√Ėn a(z) 854120. l√°togat√≥nk,  √©s 524. a mai napon
   Rovataink: Opera >> Szonda √Čva >>
  KezdŇĎlap   
  KeresŇĎ   
  KAPCSOLAT   
   K√©pzŇĎmŇĪv√©szet
   Zene
   Irodalom
   Film
   Tudom√°ny
   Sz√≠nh√°z
   Opera
   T√°nc
   J√≥ helyek...
   In memoriam...
   A k√∂tetrŇĎl
   √Čp√≠t√©szet
   Kritik√°k
   Temesi M√°ria
   Husz√°r Lajos: A csend
   Gregor J√≥zsef
   Marton √Čva
   P√°l Tam√°s
   Mikl√≥sa Erika
   Rost Andrea
   Polg√°r L√°szl√≥
   Sass Sylvia
   Kovalik Bal√°zs
   B√°nk b√°n a D√≥m t√©ren
   Karik√≥ Ter√©z
   Luk√°cs Gy√∂ngyi
   Kessely√°k Gergely
   Luciano Pavarotti
   Tosca 2008 SzNSZ
   Szonda √Čva



(1933-2019)


(1899-1996)




(1935-2013)


(1916-2018)

(1930-2016)


(1928-2001)

(1910-2002)

(1924-2013)


(1911-2011)

  Instagram

‚ÄěPesti l√©temre szegediv√© v√°ltam‚ÄĚ

Portr√©v√°zlat Szonda √Čva opera-√©nekesnŇĎrŇĎl

OPERA√ČLET 1998 - Holl√≥si Zsolt



Amikor az elm√ļlt ny√°ron a Bak√°ts t√©ri szabadt√©ri sz√≠npadon a Don Carlost j√°tszott√°k, a n√©zŇĎk egym√°st√≥l k√©rdezgett√©k, ki az a kitŇĪnŇĎ √©nekesnŇĎ, aki Eboli szerep√©t alak√≠tja. Pedig Szonda √Čv√°t, a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z operaegy√ľttes√©nek vezetŇĎ mezzoszopr√°nj√°t k√∂z√∂ns√©g √©s kritika √©vek √≥ta lelkesen √ľnnepli. Az elm√ļlt √©vekben sorra √©nekelte az izgalmas, v√°ltozatos nagy szerepeket: Sztravinszkij Oedipus Rex√©nek Iocast√©j√°t, Tutino La Lup√°j√°nak c√≠mszerep√©t, Manuel de Falla La vida breve (R√∂vid √©let) c√≠mŇĪ oper√°j√°nak Saludj√°t, a Denev√©r Orlovszky herceg√©t, Cherubint, Dorabell√°t, HamupipŇĎk√©t, Carment, Amnerist, Szuzukit √©s Gertrudist. Szingap√ļrban Santuzzak√©nt, Frankfurtban M√°ria Lujzak√©nt, t√∂bb angol v√°rosban Rosinak√©nt aratott nagy sikert. P√°ly√°j√°r√≥l, szerepeirŇĎl √©s a szegedi operaj√°tsz√°sr√≥l besz√©lgett√ľnk.

‚Äď Hogyan lett opera√©nekes?

‚Äď Zugl√≥ban egy kertes h√°zban laktunk, m√°r eg√©szen kicsi gyerekk√©nt nagyon szerettem √©nekelni. B√°r a csal√°dunkban nem volt mŇĪv√©sz, √©desap√°m hall√°s ut√°n kitŇĪnŇĎen tudott heged√ľlni, √©desany√°mnak pedig nagyon sz√©p hangja volt. K√∂z√©piskol√°s k√≥romban karvezetŇĎnk, Cseszka Edit hamar √©szrevette, hogy sz√©p hangom van. Az ŇĎ √∂szt√∂nz√©s√©re kezdtem a zeneiskol√°ban √©neket tanulni. B√°r k√∂zgazdas√°gi szakk√∂z√©piskol√°ba j√°rtam, √©s a K√∂zgazdas√°gi Egyetemre k√©sz√ľltem, mellette √©nekeltem a Tavasz K√≥rusban. √Čretts√©gi ut√°n v√°ratlanul meggondoltam magam, √©s ink√°bb a Zeneakad√©mi√°ra jelentkeztem. Nem vettek fel, ez√©rt beiratkoztam a Bart√≥k B√©la ZenemŇĪv√©szeti Szakk√∂z√©piskol√°ba, ahol S√≠k Olg√°n√°l tanultam √©nekelni. Sz√ľks√©gem is volt az alapoz√°sra, hiszen az elm√©leti felk√©sz√ľlts√©gem √©s a zongoratud√°som nem volt megfelelŇĎ. K√©t konzervat√≥riumi √©v ut√°n pr√≥b√°lkoztam √ļjra a felv√©telivel, akkor m√°r sikerrel.



‚Äď Ki volt a mestere √©s kik voltak az √©vfolyamt√°rsai a Zeneakad√©mi√°n?

‚Äď √Ėt √©ven √°t Sziklay Erika volt az √©nektan√°rom, akiben remek pedag√≥gusra √©s j√≥ bar√°tra leltem. √Čvfolyamt√°rsaim t√∂bbs√©ge ma m√°r az Operah√°z tagja: Kertesi Ingrid, Lukin M√°rta, Somogyi Eszter, Egri S√°ndor, Szil√°gyi B√©la. A tan√°raim k√∂z√ľl k√©sŇĎbb Hamari J√ļlia volt r√°m legnagyobb hat√°ssal, 1990-ben √©s k√∂vetkezŇĎ √©vekben r√©szt vehettem a stuttgarti fŇĎiskol√°n tartott kurzus√°n. Hamari J√ļli√°t√≥l tanultam meg, hogyan kell felk√©sz√ľlnie egy profi √©nekesnek egy szerepre. J√ļlia abban is p√©ld√°t mutatott, hogy t√∂k√©letesen ismerte a teste, a hangja mŇĪk√∂d√©s√©t, √©s mindig maxim√°lis k√©sz√ľlts√©ggel √°llt ki a sz√≠npadra.

‚Äď Hogyan ker√ľlt a szegedi operat√°rsulathoz?

‚Äď 1984-ben, a diplomakoncertem ut√°n Oberfrank G√©z√°t√≥l, a Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z akkori zeneigazgat√≥j√°t√≥l kaptam szerzŇĎd√©st. ElsŇĎ szerepem a Nabucco Fen√©n√°ja volt. NagyszerŇĪ mŇĪv√©szkoll√©g√°kkal, Misura Zsuzs√°val √©s Gregor J√≥zseffel dolgozhattam egy√ľtt abban a produkci√≥ban.



‚Äď Melyik volt az a szerep, amelyik ut√°n elŇĎsz√∂r √©rezte, hogy siker√ľlt megh√≥d√≠tania a szegedi k√∂z√∂ns√©get?

‚Äď El√©g hamar megtal√°ltak a nagy szerepek. m√°r a p√°ly√°m kezdet√©n el√©nekelhettem Amnerist. Csod√°latos elŇĎad√°saink voltak, felejthetetlenek voltak azok az est√©k, amikor a c√≠mszerepet √©neklŇĎ Tokody Ilon√°val l√©ptem fel. Amnerisk√©nt volt r√©szem elŇĎsz√∂r igazi nagy √ľnnepl√©sben.

‚Äď M√°sik nagy siker√©t Carmen szerep√©ben aratta.

‚Äď ElŇĎsz√∂r p√°ly√°m kezdet√©n Oberfrank G√©za rendez√©s√©ben √©s dirig√°l√°s√°val egy tal√°n kiss√© f√©rfik√∂zpont√ļ produkci√≥ban √©nekeltem. Az akkori Carmenem egy kisl√°nyos, tal√°n t√ļlzottan is finom nŇĎ volt. Majdnem egy √©vtizeddel k√©sŇĎbb Galg√≥czy Judit rendez√©s√©ben tal√°lkoztam √ļjra a figur√°val. Judit k√©r√©s√©re a Merim√©e-novella alapj√°n √©p√≠tettem fel a szerepet, s tal√°n ennek is k√∂sz√∂nhetŇĎ, hogy sokkal izgalmasabb, soksz√≠nŇĪbb Carment tudtam √≠gy j√°tszani. Amikor Oberfrank G√©z√°val dolgoztunk, m√©g nagyon kev√©s sz√≠npadi tapasztalattal rendelkeztem, kicsit g√∂rcs√∂s is lehettem. Ňź ugyan nagyon sokat seg√≠tett, hiszen m√©g elŇĎ is j√°tszotta elk√©pzel√©seit, m√©gsem voltam igaz√°n el√©gedett az eredm√©nnyel. Amikor a Galg√≥czy-f√©le produkci√≥ra k√©sz√ľltem, m√°r sz√≠npadi rutinnal √©s biztos szereptud√°ssal √©rkeztem az elsŇĎ pr√≥b√°ra. Szigor√ļ fogy√≥k√ļr√°val k√©t h√≥nap alatt leadtam h√©t kil√≥t a szerep kedv√©√©rt, sŇĎt a MŇĪszaki Egyetemen tal√°ltam egy flamenco tanfolyamot, amire beiratkoztam, mert √ļgy gondoltam, sokat seg√≠t, ha lesz n√©mi fogalmam a latin-spanyol mozg√°svil√°gr√≥l. Ez j√≥ d√∂nt√©snek bizonyult, m√©g akkor is, ha v√©g√ľl nem volt sz√ľks√©g erre a tud√°sra az elŇĎad√°sban. A k√©thetes kurzus alatt a t√°nctan√°rnŇĎ kit√ľntetŇĎ figyelmet tan√ļs√≠tott ir√°ntam, gondosan ellenŇĎrizte, hogy j√≥l haszn√°lom-e a legyezŇĎt √©s a kasztanyett√°t. Galg√≥czy Judittal nagyszerŇĪ volt egy√ľtt dolgozni, kitŇĪnŇĎ pszichol√≥gusk√©nt rengeteg g√°tl√°st√≥l szabad√≠tott meg. Azt hiszem, nagyon sokat k√∂sz√∂nhetek neki, hiszen ŇĎ tudatos√≠totta bennem, mennyire fontos egy opera√©nekes mŇĪv√©szet√©ben a zenei perfekci√≥ mellett a hiteles √©s term√©szetes sz√≠npadi j√°t√©k.



‚Äď Szint√©n Galg√≥czy Judit rendez√©s√©ben j√°tszotta Iokaste √©s a NŇĎst√©nyfarkas szerep√©t...

‚Äď Erre a kettŇĎs bemutat√≥ra m√©g a Carmen elŇĎtt ker√ľlt sor. Nagy izgalommal k√©sz√ľltem ezekre a szerepekre, mert teljesen m√°sok voltak, mint a kor√°bbiak, amelyek k√∂zelebb √°lltak romantikus alkatomhoz. Egyetlen est√©n  k√©t √©rett asszony sors√°t kellett tŇĎlem szokatlan dr√°mais√°ggal megmutatnom. Sztravinszkij Oedipus Rex√©t m√°r kor√°bban is nagyon szerettem, ez√©rt nagyon boldog voltam, hogy Iokast√©t el√©nekelhetem. Mivel ez egy orat√≥rium opera, azt gondoltam, biztosan statikusan j√°tsszuk majd. Ehhez k√©pest Galg√≥czy Judit meglehetŇĎsen mozgalmasra rendezte a darabot. A sz√≠npadi szitu√°ci√≥ban sokkal fŇĪt√∂ttebben kellett √©nekelni a sz√≥lamot, m√°s hangsz√≠nt is ig√©nyelt, mint egy oratorikus elŇĎad√°s. A pr√≥b√°k kezdet√©n  az Oedipus Rex zen√©je √©s sz√∂vege nem volt teljesen azonos hat√°s√ļ sz√°momra. Nagyon sz√©p, szinte l√≠raian l√°gy √©nekelnival√≥t √©reztem, mik√∂zben a sz√∂veg egy sz√∂rnyŇĪ trag√©di√°t mond el. Judit √©s a produkci√≥t dirig√°l√≥ P√°l Tam√°s vil√°g√≠tott r√° a szitu√°ci√≥ felfoghatatlans√°g√°ra. Iokaste r√°d√∂bben: f√©rj√©nek gyilkosa tulajdon fia, aki egyben m√°sodik f√©rje lett. Ezt nem lehet √©p √©sszel felfogni ‚Äď ezt sugallja nagyszerŇĪen Sztravinszkij muzsik√°ja is. Az Oedipust alak√≠t√≥ Hormai J√≥zsefben nagyszerŇĪ partnerre leltem, j√≥ volt egy√ľtt √©nekelni vele. Volt egy √©rdekess√©g a produkci√≥ban: a k√∂z√∂ns√©g azt hitte, hogy a darab v√©g√©n egy statiszt√°t akasztanak fel, holott a rendezŇĎ k√©r√©s√©re nekem kellett a k√∂t√©len l√≥gnom. Nem mindig siker√ľlt k√©nyelmesre az ‚Äěakaszt√°s‚ÄĚ, olyankor bizony nagyon is val√≥s√°gos f√°jdalmat √©reztem. Mindig azt mondogattam magamban: nem f√°jhat, hiszen a szerepem szerint m√°r nem is √©lek. Az Oedipus Rex-szel egy est√©n j√°tszottuk egy fiatal olasz komponista, Marco Tutino La Lupa (A NŇĎst√©nyfarkas) c√≠mŇĪ oper√°j√°t, amit magyarorsz√°gi bemutat√≥k√©nt vitt√ľnk sz√≠nre. A darab egy furcsa szerelmi h√°romsz√∂grŇĎl sz√≥l, amelyben anya √©s le√°nya ugyanazt a f√©rfit szereti. Egy h√ļs-v√©r asszony szerelmi l√°ngol√°s√°t √©s szenved√©s√©t kellett benne megmutatnom. Nagyon k√∂zel √°llt hozz√°m ez a szerep, √°t tudtam √©lni az asszonyban d√ļl√≥ szenved√©lyt, minden elŇĎad√°sa kicsit meg is viselt emiatt.

‚Äď Az elŇĎzŇĎ √©vad egyik meglepet√©se volt, amikor Kovalik Bal√°zs Sevilla, se borb√©ly c√≠mmel bemutatott produkci√≥j√°ban a koloraturmezz√≥k egyik legszebb szerep√©t izgalmasan modern felfog√°sban j√°tszotta. A kor√°bbihoz k√©pest miben v√°ltozott Rosina figur√°ja?

‚Äď Ez a Rosina egy√°ltal√°n nem hasonl√≠t a p√°ly√°m elej√©n alak√≠tott figur√°hoz, amikor egy cserfes, mindent elŇĎrel√°t√≥ kis besti√°nak √°br√°zoltam. Ebben a nagyszerŇĪ produkci√≥ban egy k√ľl√∂nlegesen izgalmas, soksz√≠nŇĪ figur√°t kell alak√≠tanom, aki gyermeki naivit√°s√°t m√≥k√°k √©s kalandok sorozat√°n √°tesve elvesz√≠ti, √©s a szerelmet megtal√°l√≥ boldog nŇĎv√© √©rik. A pr√≥b√°k kezdet√©n azt k√©rte tŇĎlem a rendezŇĎ: Rosina rapszodikus, sokarc√ļ √©s kisz√°m√≠thatatlan legyen. Sz√°momra a sz√≠n√©szi alak√≠t√°s mindig ugyanolyan fontos, mint az √©nekl√©s. A sz√≠npadon j√°t√©k k√∂zben √©rzem elememben magam. Amikor koncerten √©nekelek, sokkal t√∂bb a fesz√ľlts√©g bennem, mert hi√°nyzik a biztons√°got ny√ļjt√≥ sz√≠npadi k√∂zeg. Kovalik Bal√°zs sz√≠nh√°z√°t nagyon szeretem, mert modern, √ļjszerŇĪ, nem f√°zisk√©s√©ssel k√∂veti a legfrissebb trendeket, m√©gsem k√∂vethetetlen, mert mindig a darab, a zene l√©nyeg√©t ragadja meg. Ez a Rossini-rendez√©se is megh√∂kkentŇĎ, de √ļgy gondolom, ilyet is lehet csin√°lni, mert ettŇĎl lesz izgalmas, v√°ltozatos az operaj√°tsz√°sunk. √ögy √©reztem, a Turandot √©s a Mefistofele sikere ut√°n a szegedi publikum ezt a k√ľl√∂nleges humor√ļ Kovalik-produkci√≥t is a sz√≠v√©be z√°rta. Okt√≥berben Angli√°ban vend√©gszerepelt√ľnk a darabbal; b√°r az is elŇĎfordult, hogy nagyon meglepŇĎd√∂tt rajta a k√∂z√∂ns√©g, m√©gis az elŇĎad√°saink nagy sikerrel z√°rultak.



‚Äď √ögy tŇĪnik, szerencs√©je volt a rendezŇĎkkel.

‚Äď Val√≥ban szerencs√©s a p√°ly√°m ebbŇĎl a szempontb√≥l. Szegeden nemcsak kiv√°l√≥ rendezŇĎk, hanem kitŇĪnŇĎ karmesterek alkot√≥i mŇĪhely√©ben tanulhattam meg a szakm√°t. P√°ly√°m elsŇĎ √∂t √©v√©ben Oberfrank G√©za volt a sz√≠nh√°z zeneigazgat√≥ja, az ŇĎ ir√°ny√≠t√°s√°val roppant ig√©nyes zenei mŇĪhelymunka folyt, az ut√≥bbi √©vekben pedig P√°l Tam√°s dirig√°l√°s√°val sz√ľlettek zeneileg magas sz√≠nvonal√ļ produkci√≥k. Kezdetben nagyon sokat tanultam Horv√°th Zolt√°n √©s Angyal M√°ria rendez√©seibŇĎl, ŇĎk alapozt√°k meg a sz√≠npadi j√°t√©komat. Ezeknek az alapoknak a birtok√°ban tudtam k√©sŇĎbb Galg√≥czy Judit, Ker√©nyi Mikl√≥s G√°bor √©s Kovalik Bal√°zs elk√©pzel√©seit megval√≥s√≠tani. Sz√≠vesen eml√©kszem p√©ld√°ul a Ker√©nyi Mikl√≥s G√°bor rendez√©s√©ben sz√≠nre ker√ľlt Pillang√≥kisasszony-elŇĎad√°sra, amelyben kedves bar√°tnŇĎm, Frank√≥ T√ľnde partnerek√©nt Szuzukit √©nekeltem. Nem a fŇĎszerep volt, m√©gis szinte minden este brav√≥z√°ssal √ľnnepeltek, mert a rendez√©snek k√∂sz√∂nhetŇĎen siker√ľlt egy olyan figur√°t megteremtenem, ami nagy hat√°ssal volt a n√©zŇĎkre. A siker fontos t√©nyezŇĎje volt P√°l Tam√°s nagyszerŇĪ zenei megfogalmaz√°sa is. 



‚Äď Gyakran √©nekel orat√≥riumokat is...

‚Äď Nagy az oratorikus reperto√°rom, ez√©rt sokfel√© h√≠vnak. Haydn Ter√©zia-mis√©j√©t, Bach Magnificatj√°t √©s H-moll mis√©j√©t, Mozart, Verdi √©s Dvor√°k Requiemj√©t √©nekeltem mostan√°ban. Legszebb oratorikus eml√©kem tal√°n az a koncert volt, amelyen Liszt Esztergomi mis√©j√©t sz√≥laltattuk meg P√°rizsban a francia r√°di√≥ zenekar√°val √©s k√≥rus√°val.



‚Äď Opera√©nekesk√©nt is sokfel√© fell√©pett.

‚Äď N√©h√°ny √©ve Santuzz√°t √©nekeltem Szingapurban a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, Ac√©l Ervin dirig√°l√°s√°val. Frankfurtban F√ľrst J√°nos vez√©nylet√©vel M√°ria Lujz√°t √©nekeltem egy koncertszerŇĪ H√°ry-elŇĎad√°son. A Szegedi Nemzeti Sz√≠nh√°z t√°rsulat√°t az ut√≥bbi √©vekben gyakran h√≠vj√°k nyugat-eur√≥pai vend√©gszerepl√©sre, √≠gy N√©metorsz√°gban, Spanyolorsz√°gban, Franciaorsz√°gban, Hollandi√°ban √©s Angli√°ban is turn√©ztunk. Sz√°momra ugyanilyen fontosak a hazai bemutatkoz√°si lehetŇĎs√©gek is, mert ismeretlen k√∂z√∂ns√©g elŇĎtt minden elŇĎad√°s nagy kih√≠v√°s. GyŇĎrben szinte m√°r rendszeresen fell√©pek, Szuzukit, Maddalen√°t, Gertrudist √©nekeltem az ottani t√°rsulattal. Legut√≥bb Amneris szerep√©re k√©rtek fel a ny√°r eleji bemutat√≥jukra. Az elm√ļlt ny√°ron a Ferencv√°rosi √únnepi J√°t√©kokon, a Bak√°ts t√©ri szabadt√©ri sz√≠npadon Ker√©nyi Mikl√≥s G√°bor rendez√©s√©ben, Airizer Csaba, Anatolij Fokanov √©s Somogyi Eszter partnerek√©nt h√°rom alkalommal √©nekeltem Eboli hercegnŇĎt a Don Carlosban. Bl√°zy Lajos, az elŇĎad√°s karmestere Konter L√°szl√≥ p√©csi rendez√©s√©be is megh√≠vott erre a szerepre. Eboli r√©gi nagy √°lmom volt, a dr√°mai mezzo reperto√°rban ez a legdr√°maibb szerep, amit m√©g hangi adotts√°gaimmal el√©nekelhetek. Azucen√°ra, Ulric√°ra m√°r nem v√°llalkozn√©k. 



‚Äď A vend√©gszerepl√©sek ellen√©re eg√©sz p√°ly√°ja Szegedhez k√∂tŇĎdik. √ćgy is tervezte, vagy a v√©letlennek k√∂sz√∂nhetŇĎ?

‚Äď Amikor Szegedre szerzŇĎdtem, az eg√©sz operat√°rsulat szinte csak helybeli mŇĪv√©szekbŇĎl √°llt. Pesti l√©temre √©n is szegediv√© akartam v√°lni. Ma m√°r √ļgy √©lek ott, mintha Szeged lenne a sz√ľlŇĎv√°rosom. √Čdesany√°m mindig nevet rajtam, amikor Pesten elk√∂sz√∂n√∂k tŇĎle, s azt mondom: hazamegyek. Ennyi √©v ut√°n Szeged lett az otthonom. Rengeteg csod√°latos √©lm√©ny fŇĪz a v√°roshoz, az ottani k√∂z√∂ns√©ghez. B√°r mostan√°ban azon is sokat gondolkodom: megv√°ltozott k√∂r√ľl√∂tt√ľnk a vil√°g, minden sokkal nyitottabb lett, a mŇĪv√©szek sz√°m√°ra is t√∂bb lehetŇĎs√©g ad√≥dik a bizony√≠t√°sra. Nem biztos, hogy helyes a t√ļl nagy elhivatotts√°g egy v√°ros ir√°nt, mert csal√≥d√°sok √©rhetik az embert. A mŇĪv√©szetemmel tenni akartam a Szeged√©rt, √ļgy √©reztem, ott kell v√©gigcsin√°lnom a p√°ly√°m. Ma n√©ha k√©ts√©geim t√°madnak: becs√ľlik-e a ragaszkod√°somat, szeretnek-e ez√©rt. √Črt√©kelik-e, hogy mindig k√©szen √°llok, ha meg kell menteni egy elŇĎad√°st; hogy fell√©p√©seket mondok le, mert a sz√≠nh√°zam √©s a szegedi k√∂z√∂ns√©g √©rdekeit fontosabbnak tartom. Csak rem√©nykedem, hogy ez a gondolkod√°sm√≥d nem v√°lik teljesen anakronisztikuss√°.

Hirdetés



Ajánló

Zal√°n Tibor
Kulka J√°nos
Velenczei Tam√°s
Juronics Tam√°s
László Zsolt
Heller √Āgnes
Kerek Ferenc
Bern√°th √Ārp√°d
Alföldi Róbert
Pataki Ferenc
Szathmáry Gyöngyi
SzecsŇĎdi Ferenc
Szörényi László
Zsótér Sándor
Marton √Čva
Schiff Andr√°s
Nádas Péter
Fried Istv√°n
Frank József
Lengyel Andr√°s
Somfai László
Temesi M√°ria
Fritz Mih√°ly
Sejben Lajos
Szonda √Čva
:: Hollósi Zsolt 2006-2019 - e-mail : hollosizs@gmail.com / info@hollosizsolt.hu
www.hollosizsolt.hu