NĂ©gy Ă©vtizede a szegedi zenei Ă©let szolgĂĄlatĂĄban
A barokk muzsika szerelmese
DĂ©lmagyarorszĂĄg, 2002. januĂĄr 27.
NegyedszĂĄzada is van mĂĄr annak, hogy egy diĂĄkbĂ©rleti koncerten elĆször hallottam MeszlĂ©nyi LĂĄszlĂł lebilincselĆ zenei kiselĆadĂĄsĂĄt. AzĂłta is mindig felkĂ©szĂŒlten Ă©s szellemesen vezeti be a muzsika rejtelmeibe közönsĂ©gĂ©t. A gyerekek is Ă©lvezik, ugyanakkor a szakmabeliek sem unjĂĄk humorral ĂĄtszĆtt ismertetĂ©seit, amelyekhez elĆadĂłi âaranyfedezeteâ is van, hiszen oboamƱvĂ©szkĂ©nt Vaszy Viktor irĂĄnyĂtĂĄsĂĄval huszonöt Ă©ven jĂĄtszott a szegedi zenekarban mielĆtt a konzervatĂłriumban tanĂtani kezdett. Annak is negyedszĂĄzada mĂĄr, hogy megalapĂtotta a historikus szemlĂ©letƱ Musica Parlante Kamarazenekart, amelynek az intĂ©zet docenskĂ©nt ma is karnagya. Negyven Ă©vnyi muzsikusi Ă©s zenepedagĂłgusi munkĂĄssĂĄgĂĄt ismerte el a szegedi önkormĂĄnyzat, amikor nemrĂ©giben a Szeged KultĂșrĂĄjĂĄĂ©rt aranygyƱrƱvel kitĂŒntette.
â Hogyan fogadta az elismerĂ©st? â ElĆször kicsit ijedten, mert attĂłl tartottam, meggyƱrƱznek, mint egy madarat Ă©s utĂĄna el is röpĂŒlhetek. FĂ©lre a trĂ©fĂĄval â nagyon boldog voltam. Ha valaki kicsit mĂĄr idĆsödik, Ă©s mĂ©g mindig dolgozik, akkor MagyarorszĂĄgon ĂĄltalĂĄban enyhe sajnĂĄlattal beszĂ©lnek rĂłla. MĂĄr hĂĄrom Ă©ve ĂĄtlĂ©ptem a magyar fĂ©rfi nĂ©pessĂ©gre jellemzĆ 66 Ă©ves vĂĄrhatĂł Ă©letkoron, ami pĂ©ldĂĄul SvĂ©dorszĂĄgban jĂł tĂz Ă©vvel hosszabb, ezĂ©rt ott nem is szĂĄmĂt kĂŒlönlegesnek, ha valaki hetven-hetvenöt Ă©ves korĂĄban mĂ©g aktĂv. A gerontolĂłgia egyik alaptĂ©tele, hogy az sorvad el legkĂ©sĆbb, amit legjobban hasznĂĄlnak. Igyekszem hasznĂĄlni a fejemet, gondolkodom, hogy trĂ©ningben legyek. â Hogyan lĂĄtja a Musica Parlante Kamarazenekar mai helyĂ©t Ă©s szerepĂ©t a vĂĄros zenei Ă©letĂ©ben? â Annak idejĂ©n tanĂĄri megbĂzatĂĄsbĂłl alapĂtottam meg a zenekart, mert a vonĂłsegyĂŒttes kötelezĆ tĂĄrgy volt a konzervatĂłriumban. ElĆttem a fiatal, mosolygĂłs Ă©s nagyszerƱen hegedĂŒlĆ SzecsĆdi Feri csinĂĄlta, akit imĂĄdtak a növendĂ©kek, de nem Ă©rt rĂĄ egyĂŒttest vezetni, mert a fĆtĂĄrgyĂĄt, a hegedƱt kellett tanĂtania. Akkor kĂ©rtek meg engem, mert tudtĂĄk, hogy szeretem a barokk zenĂ©t. Egy ilyen kis egyĂŒttes olyan rezidenciĂĄlis karakterƱ, mint amilyenek valaha az EsterhĂĄzyak Ă©s a Festeticsek ĂĄltl fenntartott zenekarok voltak. A Musica Parlante megalapĂtĂĄsa utĂĄn lassan kezdtem rĂĄĂ©rezni, hogyan is kell ezt csinĂĄlni. PĂĄl TamĂĄs â akinek olyan nagyszerƱ koncertjei voltak itt, hogy mĂ©g ma is rezeg a gerincem, ha rĂĄjuk gondolok â sajnos tĂĄvozott SzegedrĆl, Ăgy a kitƱnĆ Salieri Zenekar megszƱnt. A Weiner Kamarazenekarral is akadnak gondok, több mƱvĂ©sztanĂĄr is elment az egyĂŒttesbĆl, Weninger RichĂĄrd barĂĄtomnak egyre nehezebb a dolga. RĂĄnk Ăgy egyre több feladat hĂĄrul. TĂșl sokat persze nem vĂĄllalhatunk, hiszen ebben a tanĂ©vben is elsĆsök jöttek az egyĂŒttesbe, akik mĂ©g nem tudnak igazĂĄn formĂĄlni, nem ismerik a zenekari jĂĄtĂ©k ĂĄbĂ©cĂ©jĂ©t. Ćket elĆbb meg kell tanĂtani mindezekre. Az egyĂŒttes az ĂĄllandĂł munkĂĄnak köszönhetĆen kĂ©pvisel bizonyos szĂnvonalat, de csak Ășgy tud megĂ©lni a szimfonikusok, a szĂnhĂĄzi zenekar, a Weiner Kamarazenekar Ă©s mĂĄs hazai egyĂŒttesek mellett, ha olyan speciĂĄlis dolgot csinĂĄl, amit mĂĄsok nem. â ZenekarĂĄval rĂ©gen elkötelezte magĂĄt a barokk zene historikus elĆadĂĄsa mellett. Az eredmĂ©nyeik közĂŒl mire a legbĂŒszkĂ©bb? â Az elmĂșlt hĂșsz Ă©vben tizenhĂĄrom nemzetközi rĂ©gizenei kurzuson vettem rĂ©szt, ahol igyekeztem mindent belegyömöszölni a fejembe Ă©s a szĂvembe is, mert a muzsikĂĄnĂĄl az is fontos. A historizmust kompromisszumokkal prĂłbĂĄljuk megvalĂłsĂtani, hiszen csak modern hangszerek ĂĄllnak rendelkezĂ©sĂŒnkre. NevetsĂ©ges Ă©s eleve halĂĄlra ĂtĂ©lt prĂłbĂĄlkozĂĄs lenne, ha arra törekednĂ©nk, hogy utĂĄnozzuk a vilĂĄghĂrƱ Giardino ArmonicĂłt, vagy a bĂ©csi Concentus Musicust. InkĂĄbb az a törekvĂ©sem â amivel a hallgatĂłim, barĂĄtaim is egyetĂ©rtenek â, hogy sajĂĄtos szelĂdĂtett Ă©s ĂĄtmentett historizmust csinĂĄljunk, amit a tĂĄnckaraktereknĂ©l, a tempĂłknĂĄl, a ritmizĂĄlĂĄsnĂĄl, a retorikus karakterek kiemelĂ©sĂ©nĂ©l lehet megvalĂłsĂtani. Olyan darabokat igyekszĂŒnk kivĂĄlasztani, amiket itt nem szoktak jĂĄtszani. Nem szabadna, de picit mĂ©gis bĂŒszke vagyok rĂĄ, hogy olyan Telemann mƱveket mutattunk be, amiket Szegeden sohasem szĂłlaltattak meg korĂĄbban. Carissimi Jephte oratĂłriumĂĄt is mƱsorra tƱztĂŒk GyĂŒdi SĂĄndor kĂłrusĂĄval. Nem tudom, HĂ€ndel JĂĄnos passiĂłjĂĄt elĆadtĂĄk-e elĆttĂŒnk valaha is itt. â Mire kĂ©szĂŒl most a zenekarral? â MĂĄrcius elsĆ felĂ©ben egy norvĂ©giai turnĂ©ra, majd az ĂĄprilis 11-i kamarabĂ©rleti koncertĂŒnkre, amelynek szĂłlistĂĄja a karizmatikus szemĂ©lyisĂ©gƱ MĂĄrffy Gabriella hegedƱmƱvĂ©sz lesz BernbĆl. A mƱsorban több ritkĂĄn hallhatĂł kĂŒlönlegessĂ©g is szerepel, pĂ©ldĂĄul Telemann Don Quijote-szvitje Ă©s kĂ©t kevĂ©ssĂ© ismert Vivaldi hegedƱverseny. Locatelli Esz-dĂșr concerto grossĂłjĂĄnak kottĂĄjĂĄt pedig csak FrankfurtbĂłl sikerĂŒlt megszereznĂŒnk.
|