Zenés mesék, mesés zenék
A varĂĄzsfuvola HalĂĄsz Judittal
DĂ©lmagyarorszĂĄg, 2001. december 1.
NĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelĆtt az egĂ©sz orszĂĄg aggĂłdott HalĂĄsz JuditĂ©rt, amikor egy sĂșlyos baleset miatt kĂłrhĂĄzba kerĂŒlt. FelĂ©pĂŒlĂ©se utĂĄn mĂĄr több darabban is nagy sikert aratott, amikor Ășjabb kihĂvĂĄssal kellett szembenĂ©znie: sĂșlyos betegsĂ©g tĂĄmadta meg, amit le kellett gyĆznie. Azt mondja, az emberek szeretetĂ©bĆl is erĆt merĂtett: tudta, hogy meg kell gyĂłgyulnia, hiszen sokan vĂĄrtĂĄk vissza. Az elmĂșlt hetekben nemcsak a szĂnpadra tĂ©rt vissza, hanem egy kĂŒlönleges lemezzel is jelentkezett.
â NemrĂ©giben jelent meg a Hungaroton gondozĂĄsĂĄban Ășj CD-je, amelyen Mozart remekmƱvĂ©vel, A varĂĄzsfuvolĂĄval ismerteti meg a gyerekeket. Honnan jött az ötlet a rendhagyĂł vĂĄllalkozĂĄshoz? â Az ötlet az enyĂ©m volt. Amikor Salzburgban Ă©lĆ kedves barĂĄtnĆmet meglĂĄtogattam, meglepetĂ©skĂ©nt elĂ©m ĂĄllĂtotta kĂ©t kisgyermekĂ©t, akik a vezĂ©nyletĂ©re gyönyörƱen elĂ©nekeltĂ©k A varĂĄzsfuvola legszebb dallamait. Csak ĂĄmultam Ă©s bĂĄmultam, arra gondoltam, hogy mi itt, KodĂĄly ZoltĂĄn orszĂĄgĂĄban valamit biztosan elrontottunk, mert hasonlĂł âprodukciĂłrĂłlâ mĂ©g sohasem hallottam. A televĂziĂłs vetĂ©lkedĆkben is azt lĂĄtom, hogy mƱveltnek tƱnĆ emberek szĂĄmĂĄra is nehĂ©zsĂ©get okoznak olyan egyszerƱ komolyzenei Ă©s irodalmi kĂ©rdĂ©sek, amelyek megvĂĄlaszolĂĄsĂĄĂ©rt annak idejĂ©n az iskolĂĄban mi mĂ©g dicsĂ©retet sem kaptunk volna. A zene Ă©s az irodalom az emberisĂ©g kultĂșrĂĄjĂĄnak talĂĄn legfontosabb alkotĂłelemei, ezĂ©rt szomorĂșan tapasztalom, hogy rohamosan devalvĂĄlĂłdnak. â A varĂĄzsfuvola-CD is ez ellen szĂŒletett? â Arra gondoltam, biztosan akad ma MagyarorszĂĄgon nĂ©hĂĄny olyan csalĂĄd, akiknĂ©l hitelem van, Ă©s szĂvesen hallgatjĂĄk, amit Ă©n ajĂĄnlok nekik. TalĂĄn az egĂ©sz csalĂĄd örömĂ©t leli A varĂĄzsfuvola-lemezben. Ha valaki mĂĄr a bölcsĆjĂ©ben hallja Mozart muzsikĂĄjĂĄt, amikor kicsit nagyobb lesz, szĂ©p emlĂ©kkĂ©nt, jĂł Ă©rzĂ©ssel gondol majd rĂĄ. â Mennyiben mĂĄs ez a lemez, mint a korĂĄbbiak? â A varĂĄzsfuvola mesĂ©je nehezen követhetĆ, talĂĄn nem is igazĂĄn gyerekeknek valĂł, hiszen filozofikus törtĂ©net, a szabadkĆmƱvessĂ©g rejtelmeirĆl is szĂłl. EzĂ©rt egy olyan mesĂ©t kellett talĂĄlnunk, amibĆl a gyerekek is megĂ©rtik az opera cselekmĂ©nyĂ©t. Az elĆzmĂ©nyek nem is szerepelnek az operĂĄban, ezĂ©rt Schikaneder eredeti librettĂłjĂĄt felhasznĂĄlva TĂłtfalusi IstvĂĄn kerekĂtette ki a mesĂ©t, amit Ășgy mondok el a lemezen, hogy közben egy legendĂĄs rĂ©gi felvĂ©telrĆl â amelyen pĂ©ldĂĄul Ăgai Karola, LĂĄszlĂł Margit, Gregor JĂłzsef Ă©s RĂ©ti JĂłzsef Ă©nekelnek â a legszebb, legnĂ©pszerƱbb ĂĄriĂĄk meg is szĂłlalnak. â Lesz a CD-nek folytatĂĄsa? â A Hungarotonnal megĂĄllapodtam abban, hogy megprĂłbĂĄlom a gyerekekkel megismertetni a mƱfajnak azokat a darabjait, amelyeket Ă©n is szeretek Ă©s nagyra tartok. Persze nem akarok a komolyzenei szakĂ©rtĆ pĂłzĂĄban tetszelegni, hiszen nem vagyok az, egyszerƱen csak szeretem a jĂł zenĂ©t. HollĂłs MĂĄtĂ©, a Hungaroton igazgatĂłja nagy örömmel fogadta a tervemet, Ășgy vĂ©lte, ez a lemeztĂpus rĂ©gĂłta hiĂĄnycikk a hazai piacon. ZenĂ©s mesĂ©k â mesĂ©s zenĂ©k cĂmmel adjuk közre a sorozatot. A terveim között szerepel balettzene is, CsajkovszkijtĂłl A diĂłtörĆ, vagy kamaramuzsika is, pĂ©ldĂĄul VivalditĂłl A nĂ©gy Ă©vszak, aminek ugyan nincs szövege, de gyönyörƱ versek kötĆdhetnek hozzĂĄ. Gondoltam a HĂĄry JĂĄnosra is, ami mulatsĂĄgos törtĂ©net, rĂĄadĂĄsul olyan nĂ©pdalokra Ă©pĂŒl, amelyeket akĂĄr a gyerekek is megtanulhatnak Ă©s elĂ©nekelhetnek. â Azt mondjĂĄk, a zene gyĂłgyĂt. Tapasztalta? â Sokszor! Amikor rosszkedvƱ vagy ideges vagyok, 18. szĂĄzadi muzsikĂĄt hallgatok. De mindenfĂ©le jĂł zenĂ©t szeretek. LegutĂłbb Leonard Cohen Ășj albumĂĄt vettem meg, Ă©s Sting elĆzĆ lemezĂ©t, ami mĂ©g nem volt meg. ImĂĄdom Vivaldit, Bachot, Mozartot, Beethovent Ă©s Chopint is. â NĂ©hĂĄny Ă©ve Szegeden is ĂłriĂĄsi sikerrel jĂĄtszottĂĄk a Sylvia cĂmƱ darabot. HosszĂș kihagyĂĄs utĂĄn nĂ©hĂĄny hete ebben lĂ©pett fel Ășjra a VĂgszĂnhĂĄzban. â Ezt a visszatĂ©rĂ©st tulajdonkĂ©ppen csak szĂĄrnyprĂłbĂĄlgatĂĄsnak minĆsĂtenĂ©m. BetegsĂ©gem miatt egy Ă©vig nem lĂ©ptem szĂnpadra. Most ez a produkciĂł tƱnt fizikailag a legkevĂ©sbĂ© megerĆltetĆnek szĂĄmomra. CsodĂĄlatos Ă©rzĂ©s volt, ahogyan a közönsĂ©g fogadott. â KĂ©tszer egymĂĄs utĂĄn is aggĂłdhattak önĂ©rt a nĂ©zĆk, hiszen nĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelĆtt sĂșlyos balesete volt. Mit jelent ilyen helyzetben az emberek Ă©rdeklĆdĂ©se, szeretete? â HihetetlenĂŒl sokat jelent, mert Ășgy Ă©reztem, meg kell gyĂłgyulnom, mert sokan vĂĄrnak, sokan szeretnĂ©k, ha visszatĂ©rnĂ©k a szĂnpadra. A balesetekhez szinte mĂĄr hozzĂĄszoktam, hiszen mĂ©g fĆiskolĂĄs koromban leestem a lĂłrĂłl, Ă©s eltört a kulcscsontom, kĂ©sĆbb sĂelĂ©sre kĂ©szĂŒlve törtem el a bokĂĄmat, legutĂłbb pedig egy rendĆr ĂŒtött el. Beteg azonban mĂ©g sohasem voltam â most megtapasztalhattam, hogy ez a legrosszabb. Lassan-lassan talĂĄn teljesen felĂ©pĂŒlök. â Hogyan kĂ©szĂŒl a karĂĄcsonyra? â ListĂĄt kĂ©szĂtek arrĂłl, hogy kit, mivel szeretnĂ©k meglepni. Rengeteg olyan barĂĄtom van, aki mellettem ĂĄllt Ă©s jĂł volt hozzĂĄm az elmĂșlt egy Ă©vben. Arra is kĂ©szĂŒlök, hogy a csalĂĄdommal vĂ©gre egyĂŒtt töltĂŒnk egy teljes estĂ©t. Ez azĂ©rt nagy öröm, mert a fiam rengeteget dolgozik, s ha Ă©pp nem a munkĂĄja köti le, akkor szenvedĂ©lyĂ©nek, a sĂelĂ©snek hĂłdol valahol. Addig megy, amĂg nem talĂĄl havat. â OtthonrĂłl figyelhette az elmĂșlt hĂłnapok esemĂ©nyeit. Milyen hatĂĄssal voltak önre? â ElĆször nem is tudtam felfogni, hogy mi törtĂ©nt. Magam is jĂĄrtam New Yorkban, lĂĄttam a World Trade Center tornyait, hihetetlen volt, hogy összeomlottak. RĂĄadĂĄsul nĂ©hĂĄny hĂ©ttel kĂ©sĆbb a szĂŒletĂ©snapom kapcsĂĄn kĂ©szĂtett velem egy kis interjĂșt a televĂziĂł, amit az esti fĆmƱsoridĆben akartak leadni, ĂĄm Ă©pp aznap indĂtott tĂĄmadĂĄst az EgyesĂŒlt Ăllamok AfganisztĂĄn ellen, Ăgy helyettem a hĂĄborĂș kerĂŒlt adĂĄsba. Döbbenten nĂ©ztem a tudĂłsĂtĂĄsokat, nem hittem a szememnek. EbbĆl a hĂĄborĂșbĂłl Ă©n a könnyel telt, nagy, fekete szemƱ kisgyerekeket lĂĄtom, akik Ă©heznek Ă©s nem Ă©rtik, hogy mi törtĂ©nik körĂŒlöttĂŒk.
|